вівторок, 22 вересня 2020 р.

Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек у 2020 році пройде під гаслом «Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів"



 Додаток до листа ІМЗО

від 27.07.2020 № 22.1/10-1499

Лист МОНУ скачати

Міністерство освіти і науки України

Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти»

Національна академія педагогічних наук України

Державна науково-педагогічна бібліотека України

імені В. О. Сухомлинського

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ У 2020 РОЦІ

ВСЕУКРАЇНСЬКОГО МІСЯЧНИКА ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК

            З 1 по 31 жовтня в рамках Міжнародного місячника шкільних бібліотек започатковано щорічне проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек (наказ МОН України від 12.08.2014 № 931).

                Глобальна екологічна криза, в умовах якої ми живемо, є наслідком впливу багатьох чинників і насамперед споживацького підходу до природи. Але є ще одна, чи не найсуттєвіша причина екологічної кризи, – це глибоке падіння духовності та моралі, низький рівень екологічної освіти і виховання, загалом екологічної культури переважної більшості мешканців планети. Зважаючи на це, підготовка громадян із високим рівнем екологічних знань, екологічної свідомості та культури на основі нових критеріїв оцінки взаємовідносин людського суспільства й природи має стати одним з найпотужніших важелів у розв’язанні надзвичайно гострих екологічних і соціально-економічних проблем сучасної України.

          Здійснення заходів із розв’язання такої важливої й складної державної проблеми ґрунтується на Концепція екологічної освіти в Україні ( Рішення Колегії Міністерства освіти і науки України № 13/6-19 від 20.12.2001), яка передбачає чітку структуру формування екологічної освіти, що охоплює всі вікові, соціальні та професійні групи населення. У ній виокремлено два основних напрями освіти – формальний і неформальний. Перший напрям – формальна освіта – охоплює всі ланки загальної системи освіти, які існують в Україні: дошкільна, шкільна, позашкільна, професійно-технічна, вища та післядипломна. Другий напрям – неформальна освіта – має просвітницький характер і передбачає формування екологічної культури через засоби масової інформації, громадські екологічні об’єднання, бібліотеки тощо. З огляду на це екологічна освіта і виховання дітей та учнівської молоді є одним із найважливіших завдань шкільної бібліотеки. Формування в учнів глибоких переконань у необхідності природоохоронної діяльності зумовлено нагальною потребою української держави в екологічно грамотних громадянах із високим рівнем екологічної культури. Екологічна культура учнів визначається відповідальним ставленням до природи і передбачає наявність глибоких знань про навколишнє середовище та засоби його захисту, екологічний стиль мислення, уміння й досвід розв’язання екологічних проблем, безпосередню участь у природоохоронній діяльності.

            Шкільна бібліотека як структурний підрозділ закладу загальної середньої освіти і важливий складник його освітнього простору посідає важливе місце у системі екологічного виховання учнів. Головними пріоритетами її діяльності є виховання екологічної свідомості, екологічної культури молодих громадян України. Серед різноманітних форм роботи шкільної бібліотеки з формування екологічної культури дітей та учнівської молоді важливе місце займають комплексні заходи з популяризації екологічних знань. В організації масових заходів використовують мультимедійні технології, супроводжують виступи демонстрацією слайдів і відеофільмів, що дає можливість молоді краще засвоювати інформацію.

      Шкільні бібліотеки постійно шукають нові форми роботи, які допомагають вихованню творчих особистостей, розвитку екологічної культури сучасних учнів. Для того, щоб організувати цю роботу ефективно, бібліотека повинна постійно вивчати інформаційні потреби користувачів у екологічній тематиці, формувати інформаційні ресурси з екології та суміжних наук, організовувати обслуговування запитів користувачів на основі сучасних інформаційних технологій. Не менш важливою є екологічна освіта бібліотекарів, їх професійна підготовка до розв’язання зазначених вище завдань. Адже це дасть можливість бібліотекарям здійснювати роботу з екологічної просвіти в бібліотеці з усвідомленням основних проблем науки, з використанням знань джерел інформації та вміння формувати інформаційні потреби читачів у тісному контакті з учасниками освітнього процесу.

     Задля сприяння реалізації зазначених проблем цьогорічний Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек відбуватиметься під гаслом «Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів».

      Головна мета Всеукраїнського місячника – привернення уваги до екологічних проблем і активізація роботи бібліотеки з екологічної просвіти підростаючого покоління спільно з учасниками освітнього процесу.

     У місячнику братимуть участь шкільні бібліотекарі, представники обласних державних адміністрацій, органів управління освітою, директори закладів освіти, методисти з бібліотечних фондів, громадські організації. До проведення масових заходів також доцільно залучати працівників районної інспекції державної екології та природних ресурсів, керівників підприємств, фахівців-екологів, санітарних лікарів, викладачів закладів освіти, журналістів радіо, телебачення, газет, громадських діячів.

     Загальний науково-методичний супровід організації та проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек здійснюватимуть Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України та головний координаційний науково-методичний центр мережі освітянських бібліотек МОН України та НАПН України – Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України.

      Результати місячника висвітлюватимуться на Всеукраїнському вебінарі.

     Кращі матеріали з досвіду роботи шкільних бібліотекарів відповідно до заявленої тематики (презентації, відеоролики, буктрейлери) розміщуватимуться на порталі Державної науково-педагогічної бібліотека України імені В. О. Сухомлинського на сторінці «Бібліотечному фахівцю» (рубрика «Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек»).

       Інформацію про проведені заходи та матеріали надсилати до Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського до 20 листопада 2020 року на електронну адресу: metodist08@i.ua.

РЕКОМЕНДОВАНІ ЗАХОДИ В РАМКАХ

ВСЕУКРАЇНСЬКОГО МІСЯЧНИКА ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК

       Рекомендуємо методистам з бібліотечних фондів, бібліотекарям закладів загальної середньої освіти спільно з педагогічними колективами, батьками та іншими громадськими організаціями провести змістовну роботу щодо організації в рамках Всеукраїнського місячника заходів, які сприятимуть створенню комплексної системи екологічної просвіти, формуванню екологічної культури дітей та учнівської молоді.

НА ОБЛАСНОМУ (МІСЬКОМУ) РІВНІ:

  • конференції: «Природа – колиска людства, її дім і світ», «Екологічна освіта – основа третього тисячоліття», «Екологія та загальнолюдські цінності», «Екологія – глобальна проблема сучасності»;
  • семінари: «Екологія рідного краю: на перехресті думок», «Що таке екологічна культура», «SOS, SOS, SOS! Планета Земля в небезпеці»;
  • панельні дискусії: «Що ми залишимо нащадкам», «Забруднення довкілля і здоров'я людини»;
  • круглі столи: «Екологія: тривоги та надії», «Що робити кожному для порятунку Землі», «Екологія краю: на перехресті доріг»;
  • тренінги: «Екологія і ми»;
  • відкритий марафон: «Мій голос на захист планети Земля»;
  • огляд-конкурс роботи шкільних бібліотек з екологічного виховання: «Формування екологічного світогляду читачів»;
  • конкурси творів з екологічної тематики: «Що таке екологічна катастрофа?», «В долі природи – наша доля», «Екологічний портрет рідного краю», «Серце землі у наших долонях», «Екологічною стежкою по рідному краю»;
  • флешмоби (відеофлешмоби): «За чисте довкілля», «Земля у нас одна», «Діти. Екологія. Майбутнє».
  •  екологічні акції: «Рятуймо землю!», «Земля на долонях турботи», «Допоможи місту стати чистим», «Природа просить порятунку» (десант з прибирання навколишнього середовища від сміття).

  • У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
  •  круглі столи: «Що ми залишимо нащадкам», «Нас зібрала одна турбота», «Шлях до збереження біосфери та здоров’я людей»;
  • бесіди: «Милосердя до природи і людини», «За сторінками Червоної книги», «Природа вчить та виховує», «Попіл Чорнобиля в наших серцях», «Тривоги рідного краю», «Правила поведінки на природі»;
  • День екологічної культури: «Екологія і закон», «Екологія душі», «Людина і природа: правила гри», «Віконце в екосвіт»;
  • День краєзнавства: «Шумлять дерева мого краю»;
  • дитячі ранки: «Я буду природі другом», «Любити природу – означає любити свою Батьківщину», «Ми всі господарі природи, тож бережімо її вроду», «Заглянь у природу»;
  • екологічну годину: «Ми – друзі природи», «Чиста водиця – світу цариця», «Ліси – легені планети», «Екологія. Природа. Я»;
  • літературні вечори: «Природа – муза видатних людей», «Торкнись краси природи серцем», «Я бережу твою природу, бо в мене, земле, ти одна», «Рідного краю запахи й звуки в серці лишають щастя сліди», (з використанням художніх творів письменників, які пишуть про природу, наприклад, твори В. Сухомлинського, Л. Українки, Т. Шевченка, М. Рильського, Л. Костенко, Б. Олійника, І. Драча, Ю. Мушкетика та ін.);
  • читацький марафон: «Екологія в художній літературі», «Про природу думи вічні», «Природа – це книга, яку треба читати серцем»;
  • екологічне свято: «Земля – наш спільний дім, «За нас ніхто планету не врятує», «Природи світ, як музика – чарівний», «Краса землі моєї України»;
  • екологічні акції: «Повернемо Землі всі веселкові кольори», «Одна пальчикова батарейка забруднює природу на півстоліття», «Друге життя
  • непотрібних речей», «Зелена ялинка – жива голочка» (майстер-клас з виготовлення ялинок і прикрас новорічного свята).
  • конкурс ерудитів: «Цілющі скарби матінки-Землі»,
  • фотоконкурс: «Квіти навколо нас», «Лісова казка», «Природа та фантазія», «У світі дивовижної природи», «Шедеври вечірнього сонця» (створення віртуальної фотогалереї читачів);
  • фотовернісаж: «Бринить природи мова кольорова»;
  • конкурс віршів: «Про природу тихим словом», «Природа у поезії»;
  • конкурс малюнків: «Планета в руках у дітей», «Земля радіє від краси», «Природа очима дітей», «У долі природи – наша доля»;
  • підготовка відеороликів та презентацій: «Рідне місто (село, район) – через призму екології», «Збережімо нашу планету зеленою і квітучою»;
  • яблуневу вікторину: «Я люблю яблуко!» (до Дня яблука, який відзначається 21 жовтня) – конкурс знавців яблучних фразеологізмів, легенд та міфів з цієї тематики.
  • екологічну гру-подорож: «Цікаве у звичайному», «Подорожуємо тваринним світом», «Вони живуть, ростуть поруч з нами», «Подорож до зеленої аптеки», «Казка вчить, як з природою дружить»;
  • екологічні вікторини: «Про гриби нічого не знаєш, що ж у лісі ти шукаєш», «Чи знаєте ви екологічні прикмети?»;
  • екологічний брейн-ринг: «Подорож в країну Флорію», «Екологія і здоров'я», «Знай, люби, бережи», «У природи жива душа»;
  • екологічні подорожі: «Барви осені», «Казковий світ природи», «Земля – наш дім», «За здоров'ям – до матінки-природи», «Пригоди в зеленому царстві» (екскурсія в природничі музеї, подорожі на природу, відвідування парків);
  • ярмарок солідарності: продаж саморобок читачів, придбання літератури (екологічної тематики) на зароблені кошти, виставка нової літератури;
  • інтерактивний кардмейкінг: виготовлення листівок, присвячених Всеукраїнському місячнику шкільних бібліотек;
  • День бібліотворчості:
  • робота екомайстерні – «Екологічний дизайн» (створення власними руками фігурок птахів, тварин, квітів з пластиліну, тканини, солоного тіста, бісеру, глини, дерева та інших природних матеріалів, саморобок з паперу (витинанка, декупаж, аплікація, оригамі, колаж, квілінг, пап’є-маше);
  • майстер-класи: «Пластикові пляшки: матеріал для творчості», «Веселі ідеї», «Природа над усе», «Декор з дисків», «Дитячі екосправи»;
  • підготовка рекламно-іміджевої продукції екологічного змісту: плакатів, листівок;
  • Нон-стоп: (non-stop – у перекладі з англійської означає той, що іде без зупинки) цикл заходів заявленої тематики протягом дня на перервах між уроками:
  •  буккросинг з літератури екологічної тематики: «Передай книжку другу», «Вільна книжка – у вільне читання»;
  • смайл-опитування: «Що таке екологічна культура», «Які екологічні проблеми України ви знаєте?», «Що робити кожному для порятунку Землі»;
  • флешмоби (відеофлешмоби): «Екологія. Книга. Бібліотека», «Бібліотеки – за чисті землю, повітря і воду, за чисту душу і розум народу»;
  • екологічний паркан: протягом дня в бібліотеці на імпровізованому паркані учні і вчителі розміщують короткі інформаційні повідомлення, вислови, малюнки, фотографії, які відповідають тематиці Всеукраїнського місячника);
  • інноваційна виставка-контраст «Світ очима еколога»;
  • демонстрація екологічних відеороликів;
  • опитування або анкетування користувачів: анкета – «Довкілля і я» (приклади питань для анкети: Що ти зробив і що міг зробити корисного для захисту природи? Який свій вчинок ти вважаєш найгіршим у ставленні до природи? Що, на твою думку, люди могли б зробити корисного для охорони навколишнього середовища?);
  • підготовку й розповсюдження тематичних рекомендаційних списків (у вигляді буклетів, закладок), що інформуватимуть про літературу з екологічної тематики;
  • організація тематичних виставок:
  • для учнів молодших класів: виставка-подорож «Блакитні очі Батьківщини»; виставка-колаж «Планета Земля очима дітей», виставка-панорама «Віконце в природу», виставка цікавих фактів про птахів «Свій край – кожній пташині рай».
  • для учнів старших класів: виставка-застереження «Живої природи душа промовляє», виставка-нагадування «Полинове причастя України», виставка-заклик «Землянам – чисту планету», виставку-експозицію «Природа очима художника» (демонстрація репродукцій картин видатних художників);
  •  формування тематичних папок з екологічної тематики: «Екологічний портрет рідного краю», «Жити в гармонії з природою», «Це цікаво знати», «Екологія і людина»;
  • зустрічі з цікавими особистостями, що сприяють розширенню екологічного світогляду читачів, співпрацюють з осередками Всеукраїнської екологічної Ліги, Партією зелених, різними екологічними рухами, еколого-натуралістичними центрами та об'єднаннями;
  • розміщення на інформаційному стенді закладу освіти, сайті (блозі) бібліотеки матеріалів з теми Всеукраїнського місячника;
  • відзначення кращих читачів бібліотеки, які долучилися до організації та проведення місячника;
  • організація роботи екологічного клубу «Джерело», «Зелена варта», «Клуб екоагентів»;
  • створення нової моделі бібліотечного простору, сконструйованого за законами екодизайну;
  • поповнення фонду шкільної бібліотеки актуальною літературою екологічної тематики, зокрема енциклопедичними та довідковими виданнями, навчальними посібниками (наприклад, «Екологічна енциклопедія» у 3 т., «Екологія», «Екологія довкілля», «Екологічне право України», «Основи екології», «Природа рідного краю», «Червона книга України»), науково-пізнавальною та художньою літературою, а також періодичними виданнями «Бібліотека Всеукраїнської екологічної ліги», «Довкілля та здоров'я», «Екологічна газета», «Екологічний вісник», «Екосфера», «Колосок», «Паросток», «Яблунька», «Юний натураліст».

     Вибір оптимальних і ефективних форм, методів екологічної роботи в бібліотеках закладів загальної середньої освіти здійснюється з урахуванням вікових, індивідуально-психологічних особливостей юних користувачів.

         З метою поширення інформації про Всеукраїнський місячник методисти з бібліотечних фондів можуть розмістити на сайтах обласних державних адміністрацій інформацію про проведені заходи, матеріали щодо кращого досвіду роботи шкільних бібліотек й подати їх для публікації в науково-методичні часописи «Шкільна бібліотека плюс», «Шкільна бібліотека», «Шкільний бібліотекар».

      Активна участь шкільних бібліотекарів усіх областей України у Всеукраїнському місячнику «Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів» сприятиме консолідації зусиль шкільних бібліотек України в актуалізації таких питань:

 виховання у юних читачів відповідальності за стан навколишнього середовища;

 виховання в школярів розуміння сучасних проблем навколишнього середовища й усвідомлення їх актуальності для всього людства, своєї країни і рідного краю, особисто для себе;

 формування у дітей потреби в спілкуванні з природою, засвоєння норм відповідальної поведінки щодо її збереження;

 засвоєння дітьми та підлітками народних традицій у взаємовідносинах людини з природою;

 залучення учнівської молоді до природоохоронної діяльності.


Немає коментарів:

Дописати коментар